Jouw toestel, Mijn toestel

Het is alweer een tijd geleden dat ik een toestel heb getest met ios  en moet zeggen dat viel me wat tegen maar had me voorgenomen om mijn Z30 en Z10 te vergelijken met een Apple iPhone 5S 16 GB van de buurman welke mijn Z30 wel eens voor een dagje wilde testen. Hij is echt een Apple fan
met een een iMac,  iBook (oranje)  en Macbook air waarvan twee ook met  windows 7 draaien.

Ik had mijn Z30 helemaal gewist met de laatste OS 10.2.1 en hij had zijn toestel net gewist op mijn advies in verband met hoog dataverbruik wat hij niet kon plaatsen. Het idee was dan ook van mij om eens te ruilen voor een dag en elkaar bevindingen eens te vertellen. Ik heb wel de google play store
erop gezet en dat gemeld omdat het toestel ook android apps ondersteunt.

Ik gaf al aan dat ik moest wennen aan ios 7 en dat het onhandig en oud aanvoelde en ik begon een lijstje te maken wat ik wilde testen op basis allereerst waar Apple mee kwam als iets nieuws voor ios 7 en dat was quick settings. Het viel me op dat het beperkt was maar ook voor mij overbodige functies zoals camera, zaklamp en het was ook niet aan te passen en ik vond het erg druk. Bij de BlackBerry Z10 waar ik ook even aan moest wennen, omdat ik normaal een 5 inch bent gewend is het gewoon veel beter en overzichtelijker, daarnaast   kun je de volgorde aanpassen maar ook desnoods maar  twee opties als quick setting kiezen.

Het volgende was het unlocken van het toestel wat nieuw was op de iPhone 5S en dat kan je dan doen  met een vinger scanner waarbij mijn dikke duim blijkbaar niet voldeed ik heb ook ooit eens een laptop gehad met een vinger scanner waarbij ik altijd ruzie had. Het gevolg was dat ik mijn wachtwoord moest invullen en iedereen dus kan meekijken wat ik intyp. Dit is bij BlackBerry met picture password veel beter en moet zeggen die vinger scanner is leuk maar qua unlocken van het toestel is BlackBerry beter beveiligd, hoewel een werkende vinger scanner dat ook is.

Het volgende wat ik wilde testen was het keyboard waar ik zelf erg enthousiast over ben en moet zeggen dat de BlackBerry 10 keyboard niet alleen veel beter is qua typen maar ook in het corrigeren van woorden of zinnen veel nauwkeuriger is.  Het moet wel gezegd worden dat ik het toetsenbord van ios 7 wel weer beter vindt dan van Samsung Android toestellen. Het is alleen dat BlackBerry qua virtueel toetsenbord echt veel beter en slimmer is n ook met meerdere talen springt het gewoon automatisch naar het Engels of naar een andere gewenste taal.

Het volgende wat ik heb gedaan is wat algemene dingen testen zoals reactie en meerdere apps open en weer terug en het viel  me op dat games etc spontaan opnieuw werden geladen als ik ze weer wilde gebruiken terwijl ik bij de BlackBerry dit weer terug zie als active frame en meteen door kan en dat komt ook omdat BlackBerry real multitasking is. Het is enorm frustrende op de iPhone 5 en daarnaast dat je steeds op de homebutton moet drukken. Bij de BlackBerry is het gesture omhoog en volgende active frame selecteren en gaan met die banaan.

Het voelt ouderwets en onhandig aan op de iPhone. De OS zelf is wel vloeiend net als op de BlackBerry 10 maar het is oud en qua bediening om een app te starten blijft het zelfde als met windows 3.1. BlackBerry 10 is hier gewoon snel en makkelijker om van app. te switchen zonder dat het eerst weer moet worden geladen en nu vooral met veel headless apps. die je niet terug ziet als active frame.

Het beste wat BlackBerry heeft ten opzichte van alle andere smartphone's is de BlackBerry HUB. Al je social media ,emails, sms, etc. komt hier binnen en je kan per direct reageren zonder de apps te openen waarvoor ze bedoeld zijn en dat komt doordat apps als whatsapp, BBM, Facebook, Twitter allemaal geintegreerd zijn in de BlackBerry HUB. Je verlaat de HUB niet om te reageren op een bericht en dat is wel zo bij de iPhone waarbij je ook als je veel berichten tegelijk krijgt moet swichen van app naar app om te kijken wat je gemist heb en of het belangrijk is. In de HUB staat alles en ben je bezig met browsen of gamen dan kun je altijd even peaken of het daadwerkelijk een belangrijke boodschap was. De HUB is het meest unieke van BlackBerry 10 waardoor het ook de beste social media toestel is op de markt.

Een vreemde eend in de bijt is naar jaren dat BlackBerry niet alleen BAR files ondersteunt maar ook android APK files zodat deze gewoon werken op de BlackBerry 10. Deze android apps draaien allemaal in een container buiten de BlackBerry OS om en zorgt ervoor dat android apps ofgezonderd zijn van BlackBerry 10 maar het gekke is dat je er niks van merkt dat ze afzonderlijk draaien behalve door een balkje aan de onderkant welk ook weg te halen is. Het zorgt er ook voor dat het gat van apps tussen BlackBerry en ios 7 gedicht is waardoor je nu ook ING of Netflix kan installeren op je BlackBerry 10.

Andere dingen zijn zoals via YouTube een filmpje kijken via de browser gaat via de iPhone via een aparte videoplayer terwijl dit bij BlackBerry gewoon via de browser wordt afgespeeld. Het is vreemd maar het is echt zo net als site zoals uitzending gemist werkt niet via de browser. Je dient een aparte app te downloaden.

Het viel me ook op hoeveel apps er openstaan zonder iets te doen en hoe onhandig het is om ze te sluiten. Bij BlackBerry hebben we active frames of headless apps welke je door een simpele klik kunt sluiten of daadwerkelijk sneller kunt oproepen door een active frame te kiezen de headless app welke meedraait zo is op te vragen.

Mijn algemene beeld was dat apple ios 7 er wat vrolijker eruit ziet maar dat het ook geen geheel is qua uniformiteit wat bij BlackBerry veel duidelijker aanwezig is. De iconen zijn wel leuk en kleurrijk en het draait ook wel soepel maar het voelt echt ouderwets aan in gebruik alsof het een oud huis is wat is opgeknapt met een mooi likje verf. Ik was persoonlijk klaar met mijn iPhone 5S en wilde mijn Z30 wel weer terug.

De buurman was verliefd geworden op de keyboard en was enorm verrast door de snelhied van de software en hij moest even er echt voor zitten om wat te testen maar het gehele gesture ,flow en
swiping beviel hem pas na een uur en hij zag ook dat de HUB zijn vriend werd doordat hij snel kon reageren en hij was perplex over BlackBerry 10. Hij vondt het wel jammer dat er zo weinig apps waren maar dat kwam omdat hij zich niet had aangemeld via de google play store. We hebben dit samen  doorgenomen en hij was verrast dat apps als netflix, nieuws apps en games vanuit android store zonder problemen werkte. Ook heb ik aangegeven dat 10.3 veel betere opties krijgt en hieronder even een vergelijking tussen OS 10.2.1.en 10.3.

                                         BlackBerry OS 10.3 vs 10.2.1 en more flat icons

Mijn ervaring op bovenstaande punten hebben we samen doorgenomen terwijl hij de Z30 nog even gebruikte en hij moest toegeven dat BlackBerry 10 toch wel goed in elkaar zat en dat hij dat niet
had verwacht omdat iedereen zo negatief is over BlackBerry zelf. Ik kreeg gelukkig zijn gelijk over bovenstaande punten en dat er niet zo veel verschil was in snelheid van beide toestellen. Hij had zelf het idee dat de Z30 wel een erg goede batterij had want zijn toestel was namelijk al helemaal leeg.

Een leuke ervaring maar wat was ik blij dat ik mijn BlackBerry Z30 weer terug kreeg want ondanks een mooie body frame en vrolijke kleurtjes en dat gesloten eco systeem met iTunes wat me niet kan bekoren, maar voor een apple gebruiker is het verplicht om dan alles van één merk te hebben hoewel de BlackBerry Z30 zonder problemen draadloos kon communiceren met de iMac.

Ik ben blij dat ik  mijn buurman perplex heb mogen achterlaten met zijn iPhone 5S aan de lader en zal hem volgende keer zodra BlackBerry OS 10.3 er is wederom laten kennis maken met BlackBerry 10.

Reacties