Passport ervaring na 3 dagen.

De BlackBerry Passport kwam binnen en dan was daar het moment van het open van de doos. De eerste reactie was in mijn hoofd  "Heb ik dat besteld". De twijfel sloeg toe of dit wel een toestel was voor mezelf en pakte het voorzichtig uit de doos. Het zag er mooi uit vooral met de roestvrij behuizing, maar wat een groot toestel en ging het vergelijken met mijn BlackBerry Z30 en toen veel het best wel mee. Het toestel is niet zo lang en door de breedte lijkt het toestel snel lomp en groot en bedacht me om het toestel maar eerst eens op te laden.


De volgende dag het toestel aangemeld op de Wi-Fi en met de browser het internet op. Het was meteen al duidelijk dat pagina's er goed uitzagen maar ook het scherm geeft de pagina's erg mooi weer. De kleuren zijn goed en alles is echt mooier om te lezen en te bekijken. Op YouTube was het beeld erg scherp en mooi maar moet je qua scherm grootte inleveren op een BlackBerry Z30 doordat je onder een boven een zwart balk krijgt. Het was persoonlijk niet storend en het geluid uit de speakers waren op de beat van de clip super goed.

Het typen van de pagina's ging wel goed en vond het wel tijd om even een stuk tekst te typen en dat was even wennen. Het typen ging wel goed maar de combinatie met het touchscreen gedeelte bracht mij zo nu en dan in de war maar dat kwam ook doordat ik even moest wennen. Wat wel vervelend is dat de nummers niet op volgorde van links naar rechts lopen maar onlogisch opgesteld staan en vooral het cijfer nul.

Het scherm is niet alleen touchscreen maar ook de fysieke toetsen functioner als touchpad. Zo kun je net zoals op alle andere BB10 toestellen het laatste woord wissen door van rechts naar links te vegen. De toetsen kun je ook gebruiken om te scrollen en zo zijn er veel meer functies. De functies die ik mis is het vegen of bladeren door bijvoorbeeld foto's of waarom niet in of uitzoomen zoals je dat op een touchscreen ook doet maar dan graag op het keyboard. Dit zijn dingen die naar mijn idee nog toegevoegd kunnen worden.
























Het toetsenbord is goed te noemen na een driedaagse test, maar om een bericht te sturen heb ik iets ontdekt wat ik altijd links had laten liggen.  Het dicteren via de microfoon. Hiermee kun je via bijvoorbeeld BBM berichten versturen. . Het mooiste was het benoemen van het woord smiley, waardoor het BBM icoontje van een smiley te voorschijn komt.

Nu ik de microfoon zo goed had getest was ik wel toe om even te ontspannen en daarvoor moest ik  even via de amazon store spotify downloaden. De amazon store heeft aardig veel android apps maar is net zo matig als BlackBerry World als het gaat om Nederlandse apps maar heeft wel spotify. Het mooiste van de BlackBerry Passport is dat je apps kunt aanpassen door uit te zoomen. waardoor bepaalde apps zoals Spotify meer informatie op het scherm laat zien.

De speakers zijn goed met mooie heldere klanken en is qua geluid beter dan de BlackBerry Z30, maar is naar mijn idee niet luider. De Speakers van de Passport zitten beide aan de onderkant. Het geluid van de bijgeleverde headset is  goed en dient ook als antenne voor de Radio. Het valt op dat het toestel binnenshuis meer zenders kan vinden dan de BlackBerry Z30.  De test voor ontvangst was radio 538 en deze was goed te ontvangen op de Passport waar de Z30 het laat afweten tijdens het fietsen.

De camera is goed vooral buiten maakt het mooie foto's en binnen merk je gewoon dat het een f 2.0 camera is die meer licht vangt. De plaatjes binnen zijn ook mooi, maar heeft wel wat ruis als er te weinig licht is in een vertrek. De video camera is goed en je kan zelf filmen op 1080p 60fps. Ik heb ergens vernomen dat met 10.3.1.x ook gefilmd kan worden met 4K. Ik vraag me af of dit op een 42 inch tv beter is op dit moment,  mede omdat een film op 60fps er al goed uit ziet.

Het OS ga ik verder niet op in, want dat is bekend bij veel gebruikers. Het is wel wat veranderd en er zijn veel nieuwe slimme dingen toegevoegd en aangepast, De iconen zijn nu plat en de ondersteuning van android apps is nog beter geworden. Het platform is in dik anderhalf jaar zo goed geworden dat concurrenten als  dingen copieren. BlackBerry OS 10.3 is op dit moment de concurrent zo vervoor ondanks zijn underdog positie dat we hier kunnen spreken van het beste mobiele platform van dit moment.

Links de iPhone 6+ en rechts de Passport. Wat is groot? vreemd? Ja , de passport past in je zak
 
De vraag is of de BlackBerry Passport dit ook is en dan is het antwoord Nee. Het toestel is niet voor iedereen, maar moet zeggen dat ondanks een duo sim card ik de Z30 niet meer gebruik. Het toestel lijkt groot maar is het niet als je het vergelijkt met HTC M8, Note 4 of IPhone 6plus is het toestel niet erg lang maar wel een cm breeder. Dit veroorzaakt dat het toestel lijkt op een klein dik mannetje en door die verhouding ook nog eens vreemd.

Het gekke is dat als je er mee werkt er niks van merkt tot je het toestel ziet liggen op de tafel. Het ziet er ook anders uit, maar na een paar dagen ben je er aan aan gewend. Het toestel wordt gewoon normaal en juist een smal toestel is minder leuk om te gebruiken. Het lezen van boeken, internet maar ook bepaalde apps zijn veel beter op een breed scherm. De plaatsing van apps als BBM, twitter zitten opeens onder in het scherm als snelkoppeling en daardoor kijk ik meer op BBM Kanalen.

Het toestel wil ik best wel een 9 geven maar er zijn nog wat toepassingen te bedenken voor het keyboard en het virtuele keyboard gedeelte. De OS heeft nog steeds geen zwart thema voor instellingen, Folders en de HUB.  Er zijn nog wel een paar kleine dingen om aan te passen maar feit blijft dat BlackBerry OS 10.3 erg goed draait op de BlackBerry Passport, maar moet het voorlopig toch een 8 geven mede ondanks dat het zo'n geweldig klein dik mannetje is.

Heb je vragen over de BlackBerry Passport dan kun je altijd mailen naar bbwired@outlook.com




Reacties