Ga een beetje terug naar iets meer dan een decennium en Apple was een bedrijf in het midden van een turnaround met een relatief kleine groep zeer trouwe gebruikers en het feit dat "de rest van ons" want we zijn anders dan anderen.. De Apple-getrouwen waren uniek in termen van hun belangen en Apple leverde een unieke MP3-speler en daarna een telefoon die werd omarmd door zijn unieke focus op entertainment. Je zou kunnen zeggen dat het succes van Apple is ontstaan uit de iPod-revolutie en veranderde in een industrie.
Fast forward is de iPod is een vervagende herinnering uit het verleden. Iedereen inclusief broer (en zus) heeft ofwel een iPhone of een iPhone-kloon gehad en Apple-gebruikers zijn niet meer uniek maar zwaar op de hand leden van de status quo. Nu mensen minder bezorgd zijn over het verkrijgen tot toegang van muziek en video omdat dit op elke toestel kan zijn ze wel steeds meer bewust van hun identiteit, prive informatie (inclusief fotos's) en de financiele gegevens die ze gebruiken op hun smartphone.
Ironisch genoeg, de mensen die nu echt "anders" zijn, dat zijn mensen met een BlackBerry-telefoons. Ze zijn nu de elite in het kunnen beargumenteren van hun belangen en zijn meer gericht op het maken van geld dan het uit te geven. Ze gaan ook veel slimmer om hoe ze zichzelf beschermen in deze steeds gevaarlijke en complexe nieuwe mobiele wereld.
In zekere zin is de rebelse Apple uitgegroeid tot een steunpilaar in de markt, terwijl BlackBerry toen de markt nog niet zo groot was deze ooit vertegenwoordigde nu wederom de Rebel. De Twee hebben al eens van plaats geruild en het zou zo weer kunnen.
De Pendulum beweegt naar twee uitersten
Het fascineert me, gezien hoe dit herhaaldelijk gebeurt, dat mensen niet zien dat de technologie markt de neiging heeft om te swingen tussen twee uitersten. Het begon met IBM welke het voortouw had in een gecentraliseerde enterprise computing, Dit zwaaide om met de Commodore welke een groot deel van de consumenten pc-markt overnam. Toen nam Microsoft de markt weer over met Windows en backoffice producten zoals Exchange en Windows Server, en Apple en Google zwaaide het roer weer om naar de consument met iOS en Android.
Nu Apple samenwerkt met IBM en Samsung met BlackBerry om zakelijke mobiliteit te bevorderen, terwijl de nieuwste mainframe van IBM, hun System Z zEnterprise EG 12 tegelijk ook hun meest winstgevende product is. Ondertussen, Amazon, Een krachtpatser in de detailhandel, doet de industrie opschrikken met hun AWS public cloud aanbod gericht op zakelijke markt.
De Technology Pendulum is duidelijk een swing op de zakelijke markt vanaf heden en BlackBerry lijkt uniek afgestemd te zijn om te profiteren van dat momentum. Ze hebben nu een relatief kleine, maar zeer trouwe groep gebruikers die meer gericht zijn om dingen gedaan te krijgen met hun smartphone's dan dat ze geld besteden voor leuke apps, games, muziek of video. Ze werken ook nog steeds veiliger als gebruikers van Apple en Android als het gaat om informatie of persoonlijke foto's die gestolen worden door hackers. BlackBerry is het enigste platform die al meer dan een jaar geen malware dreiging heeft gehaden dat is best wel uniek.
Steve Jobs vs John Chen
Steve Jobs was de iconische Apple-CEO die een revolutionaire visie had voor zijn bedrijf en nam het mee naar grote hoogtes. Steve werd vervangen door zijn tegenpool bij Apple, Tim Cook, die, terwijl operationeel zeer capabele is niet in staat is om dezelfde soort magie of leiderschap als steve te demonstreren. Jobs was de leidende rebel met het argument dat de computers in alle maten leuk zou kunnen zijn. Cook lijkt meer de bedoeling te hebben dat de treinen op tijd rijden en als op tijd op de plaats van bestemming krijgt zonder te inspireren of iets nieuws te laten zien.
John Chen, CEO van BlackBerry's, spreekt tot BlackBerry fans rechtstreeks om hun steun te winnen . Net als Jobs deed bij Apple, Chen strategie is om BlackBerry terug te laten keren naar haar succesvolle roots door de nadruk op het bedrijfsleven te vergroten. Chen is de lead rebel voor BlackBerry om een toestel te gebruiken waarvoor die bedoeld is en dat is in BlackBerry geval social media zoals wordt weergegeven in de HUB maar ook de integratie van apps. Het geeft aan dat je een toestel gebruikt om je geld te verdienen en daarnaast werk je ook veiliger met BlackBerry in een steeds vijandige wereld. BlackBerry biedt het en daarnaast ook al het andere wat de iPad of iPhone biedt zoals games, muziek en video.
Het vinden van hun identiteit
Apple was succesvol grotendeels omdat Steve Jobs een manier gevonden om Apple beter te maken, het doden van de vooraf gemaakte strategie en het meer te doen laten lijken als een merk als Compaq of microsoft. John Chen heeft effectief traditionele BlackBerry strategie doodgemaakt om een veel betere Apple te zijn en een betere BlackBerry van te maken, Het is wat Steve deed met Apple, focussen op wat het bedrijf het beste doet en voor BlackBerry is dit Business.
Vorige week demonstreerde BlackBerry, ondanks dat ze nog niet uit het dal zijn vooruit kunnen kijken naar een betere financiele omzet welke zeer snel is toegenomen zoals het voor Apple niet anders was een decenium geleden. BlackBerry kan zich spiegelen aan Apple, maar niet zoals Samsung probeert. Chen zijn weg lijkt op die van Steve Jobs om een bedrijf te creeren wat het al het beste doet maar dan nog beter.
Reacties
Een reactie posten