Blackberry Rulez

Een avond om niet snel te vergeten op een feestje wat rustig begon tot iemand zijn nieuwe iphone 6 
even luidruchtig ging showen aan iedereen. Het was het moment dat ik in de gaten had dat niemand 
echt enthousiast raakten. Het ijs werd gebroken door een oude vriend die aangaf dat Apple sinds de 
iphone 4 geen enkele innovatie had en qua besturingssysteem gewoon steeds minder werd. Ik wist niet 
wat ik hoorde van iemand die alles van Apple heeft en gelukkig zat ik op bank anders was ik 
omgevallen, vooral omdat hij opeens een Blackberry Z30 liet zien. 

Het was zo’n moment dat je merkte dat er in een bepaalde hoek een soort van spanning onstond . Het 
gesprek was vooral met de nadruk op innovatie. De iphone 4,4S,5 en 5S waren bijna allemaal gelijk 
hoorde ik hem aangeven. Ook qua specifications was de iphone 6 niet verder dan toestellen uit 2011
 en om daar weer 700 euro voor uit te geven. 
 
De tegenaanval was puur merk gericht dat Blackberry achterhaald was. De vriend  toonde even zijn hub
en live tiles die niet verborgen zat onder een home knop of standaard werd afgesloten zoals bij Apple. 
Hij vertelde over de veel betere besturingsysteem en het gemak ervan. Hij vertelde over de stereo speaker
en de slimme technieken als Paratek antenne en natural sound.
 
Er werd even snel aangegeven dat er geen apps waren, maar dat werd neergesabeld met het gemak 
van android runtime waarmee je android apps kunt draaien op je Blackbery. De Apple sheep kwam 
in  een herhaling zoals de iphone toestellen van de laatste jaren door weer aan te geven dat BlackBerry oud was. Een aanval op de flank was in zicht toen mijn oude vriend even door ging op
innovatie en vertelde dat de BlackBerry Passport erg nieuw was en hij wilde het laten zien via zijn BlackBerry Z30.
 
Ik zat erbij en keek ernaar terwijl ik riep “je bedoelt deze Blackberry Passport” en je zag iedereen 
verbaasd kijken en ik gaf mijn Passport door aan mijn oude maat  onder het mom van test maar en laat 
ze maar zien waarom Blackberry qua toestel zo handig is in gebruik. Ik haalde nog even een biertje 
voor mezelf en mijn oude vriend Jaap.
Het was het moment dat iedereen overtuigd was en we het toestel gingen vergelijken met een note 4 en 
ondanks alle positieve geluiden werd de vraag nog herhaald wie is er nou met innovatie bezig en wie
herhaald zijn truukje met dure opvolgers die niet anders zijn dan de voorgaande Apple toestellen.
 
Het moment was aangebroken dat iedereen het er mee eens was dat een iphone 4 inderdaad niet anders
was dan de 5S (behalve een fingerscanner) en dat Blackberry voor iedereen verrassend was en vooral
 met beide toestellen. Het was een nieuwe ontdekking voor iedereen wat Blackberry OS is en was. 
 
Het einde van de avond werd ik nog benaderd door de vriend van een vriendin van mij over mijn
Blackberry Passport. Met intresse en heb ik het nog even laten zien en hem laten spelen tot hij aangaf 
dit toestel zekers te overwegen tot iemand om mijn nek begon te hangen dat ik naar huis moest. Hij 
bedankte me terwijl hij mijn email adres en mobiel nummer in zijn Lumia verwerkte
 
Buiten was het koud en op het balkon stond mij oude vriend Jaap die de avond nog voor me ging 
afsluiten door heel hard te schreeuwen “Blackberry Rulez” terwijl ik mijn vuist de lucht ingooide en
de passagiers deur dicht gooide. 

Reacties